ceturtdiena, 2011. gada 28. jūlijs

Vispārējās izglītības finansēšanas modeļa "Nauda seko skolēnam - NSS" stiprās puses un trūkumi

Faktiski pie presē plaši apspriestā Vispārējās izglītības finansēšanas modeļa "Nauda seko skolēnam - NSS" analīzes tiek strādāts jau vairākus mēnešus. Tagad no šī brīža arī ikviens IKZK loceklis tika aicināts piedalīties NSS modeļa apspriešanā.  Katram IKZK loceklim ir iespēja aktīvi sadarboties citam ar citu, lai iegūtu pēc iepējas konsolidētāku viedokli par NSS modeli. Acīmredzami NSS modelim ir  gan savas stiprās puses, gan arī trūkumi, kas ir visai būtiski, spriežot  pēc vairākiem kritērijiem. Piem., viena lieta ir panākt taisnīgu skolotāja atalgojumu par ekvivalentu darbu dažāda lieluma skolās, bet cita lieta, kā novērst  NSS modeļa demotivējošo iedarbību uz  skolēnu vēlmi čakli mācīties. Nereti NSS modeļa darbība praksē saistīta ar sekmju līmeņa krišanos.  Tātad, modificējot un uzlabojot NSS-modeli, skolotāju atalgojuma izlīdzināšana dažāda lieluma skolās būtu tikai viena problēmas puse, kas saistīta ar šī modeļa lietošanu skolu finansēšanā.  Daudz lielāku ļaunumu nodara NSS modeļa  radītā skolas atkarība no skolēna. Skolotājs vairs nedrīkst objektīvi vērtēt skolēna zināšanas, jo tūlīt tiek piedraudēts ar aiziešanu uz citu skolu.


Domu rosināšanai zemāk ir  daži izraksti no  vēstulēm, kuri raksturo apspriežamo finansēšanas modeli "Nauda seko skolēnam - NSS".
"Esmu izanalizējusi vienas pamatskolas skolēnu dzīvesvietas.  Man nav skaidrs, kāpēc tiek deklarēts, ka vismaz jaunāko klašu skolēniem jānodrošina iespēja apgūt izglītību iespējami tuvu dzīvesvietai, tagad ESF projektā "Atbalsta pasākumu īstenošana jauniešu sociālās atstumtības riska mazināšanai un jauniešu ar funkcionāliem traucējumiem integrācija izglītībā" lielāko punktu skaitu kritērijā par pakalpojuma nodrošināšanas vietu piešķir gadījumā, ja pakalpojums tiek nodrošināts ne tālāk kā 5 km no saņēmēja dzīvesvietas, bet sākumskolas skolēnam seko tikai 0,75 skolēnu nauda (tā sauktie normētie skolēni). Tad runāsim un darīsim vienu! Mainīsim koeficientu sistēmu un lai sākumskolēniem seko 1,1 vai 1,2 normētās naudiņas. Šobrīd "pāri paliekošo" naudu (jo skolēnu skaits samazinās un Štāles kundze runā par to, ka vienam bērnam varētu sekot līdzi lielāka naudiņa) izmantosim, lai paaugstinātu šo sākumskolas koeficientu."

"Ieva skaļi sarunājās pa mobilo telefonu stundas laikā. Skolotājs vairs viņai nepievērsa uzmanību, tāpat kā viņa nepievērsa uzmanību skolotājam. Pirmo reizi skolotājs Mārtiņš aizrādīja, aicināja, runāja ar vecākiem, direktoru, brīdināja par Ievas sliktajām sekmēm, motivēja, biedēja - bet nekas nepalīdzēja. Drīz vien direktore paaicināja Mārtiņu uz pārrunām un pateica skolotājam, ka katrs skolēns, kas ir „pierakstīts” skolai, sev līdzi atnes 10 Ls - tātad algu Mārtiņam un direktorei. Direktorei ir vienalga, vai skolēns mācās vai nemācās, nāk uz skolu vai nenāk. Mārtiņam ir jāieliek visiem skolēniem vismaz četrinieks un jāliekas mierā, vai jāmeklē cita darba vieta..."

Zemāk daži Interneta avoti NSS modeļa sakarā, ko ieteica kādas mazas skolas (Skolēnu skaits N<100) direktors:

"Šodien pārlasot presi atdūros pret šo rakstu:
http://www.tvnet.lv/zinas/latvija/375041-izm_sola_neveikt_izmainas_skolu_finansesanas_modeli

Tas laikam nozīmē, ka IZM neplāno neko mainīt NSS-modeļa sakarā, līdz ar to ieinteresēja citu skolotāju-direktoru viedokļi par šo modeli. Pameklēju internetā un secināju, ka mans domu gājiens ir tieši tāds pats, kā daudzu mazo skolu vadītāju, jo visi saka, ka šis modelis ir izdevīgs lielajām skolām:

http://lv.lv/?menu=doc&id=205330
http://www.izglitiba-kultura.lv/raksti/ne-visas-pasvaldibas-finansesanas-modelis-nauda-seko-skolenam-darbojas-veiksmigi
http://www.e-skola.lv/public/32837.html"

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru