Par LIS reformām

Latvijas Izglītības sistēmu nepieciešams reformēt - bet kā to izdarīt?


Neraugoties uz Interneta straujo attīstību un plašu izmantošanu izglītībā,  tomēr jāatzīst, ka kopumā  izglītības darbinieki vēl vāji izmanto diskusijām elektronisko vidi, piem.,  Virtuālā Apaļā Galda (VAG) dotās iespējas. VAG-tehnoloģija ļauj atteikties no epastu  "turpu-šurpu" dzenāšanas  un dispečera vai pārmijnieka pakalpojumiem. VAG gadījumā diskusiju moderators  var nodarboties ar augstāka līmeņa ideju menedžmentu, veicinot diskusijas kvalitāti un neļaujot diskusantiem novirzīties no apspriežamā temata. Tā vai citādi, pašreiz atgriežamies turp, kur esam, tāpēc zemāk dažu augstskolu profesoru un izglītības darbinieku pausto viedokļu īss pārskats par to, kas ir noticis ar izglītības kvalitāti un kāpēc pašreizējai izglītības sistēmai ir  nepieciešamas strukturālās reformas:

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

  1. ""Webometrics reitingi Latvijai patiešām nav labvēlīgi. Var jau meklēt reitingu vājās vietas, kāpēc tos nonicināt vai apšaubīt. Latvija taču skaitās IKT lielvalsts ar augsti attīstītām informācijas tehnoloģijām. Šajā sakarā ierosinu IKT speciālistiem pašiem uztaisīt  Latvianmetrics reitingus tādus, kur Latvija - priekšā, bet Igaunija - pakaļā.""

  1. ""Man daudz vairāk uztrauc Ekonomikas ministrijas nespēja atdzīvināt Latvijas ekonomiku un iespējamais bēdīgais Latvenergo liktenis. Arī tas, kāpēc vēl joprojām nepieciešams aizņemties no aizdevējiem un kur šī nauda tiek izlietota. Kāpēc mēs runājam par sekundāriem jautājumiem, kas jau izriet no tā, ka nenotiek ražošana un esam spiesti taupīt naudu?""

  1. ""Nav jēgas pļāpāt par reitingiem, universitāšu apvienošanu un citām muļķībām, bez nopietnas zinātniskas analīzes, kas būtu balstīta arī uz statistiku :).  Ir ļoti daudz materiālu ( pievienoju tikai Frascati Manual) par to kā vērtēt R&D līmeni, bet vai Latvijā kādu interesē objektīvi vērtējumi un vai tos ņem vērā finsējuma sadalē? ""

  1. ""Tādi izglītības sistēmas reformas dokumenti kā  "IZM%20informativais%20zinojums.pdf, vai kā  IZMzino_izludinatsVSS_23dec.doc" acīmredzami ir līdzvērtīgi tādiem attīstības dokumentiem kā NAP, kā tie, kurus taisa R.Ķīļa komisija par Latvijas attīstību līdz 2030, piem.,
  2. latvija2030_10062010.pdf. Tos uzraksta, noliek plauktā putekļiem un pēc tam visticamāk aizmirst.""

  1. ""Saukļi, saukļi, saukļi ... Kur skaitļi un analīze? Webometrics izmantošana pamatojumiem vispār ir analfabētisms.""

  1. ""Nu nevajag pašiem sevi noniecināt. Tas nav vis izglītības kvalitātes, bet gan, primāri, internetiskās  redzamības vērtējums. ""

  1. ""Reitingi ir mārketinga līdzeklis ASV iekšējam tirgum nevis kvalitātes mērītājs.""

  1. ""Webometrics taču ļoti korekti izskaidro savu metodoloģiju, pamatojoties uz Berlīnes principiem, 2006. Kāpēc tad mēs slēpjamies aiz akadēmiskajiem mūriem tā, ka Interneta radariem esam neredzami. Viduslaiki taču ir beigušies, un ļaudis vairs nedzīvo aiz bieziem mūriem.  ''Candidate students should use additional criteria if they are trying to choose university. webometrics Ranking correlates well with quality of education provided and academic prestige, but other non-academic variables need to be taken into account.''""
  
  1. ""Es allaž esmu teicis, ka igauņiem ir izcils valsts marketings, kur pretī latvieši sevi noniecina pat tur, kur varētu lepoties. Ja mēs paši sev un citiem apgalvojam, it kā mūsu izglītības sistēma ir vāja, tad citi tam ar lielāko prieku piekritīs.""

  1. ""Draudzīgā Aicinājuma sakarā grāmatai, kuru grasāmies dāvināt savai skolai, noteikti vajadzētu būt e-formātā, proti, elektroniskai (EG), par kuru jau tikām runājuši. Šajā sakarā apbrīnojams un cieņas pilns ir darbs, ko paveicis Salman Khan (SK), izveidojot savu akadēmiju.  ''We are complementing Salman's ever-growing library with user-paced exercises--developed as an open source project--allowing the Khan Academy to become the free classroom for the World.'' Arī LIIS ir laba lieta, pie kuras strādājuši simtiem Latvijas skolotāju un akadēmiķu - izglītības darbinieku, un tagad ir iespēja salīdzināt viena cilvēka izveidoto SK-akadēmiju ar Latvijas valsts IZM radīto LIIS-akadēmiju.""

  1. ""Informācijas Sabiedrības izglītības paradigma (ISIP) arī nosaka to, ka mācību-studiju darbs tiek organizēts, izmantojot EG un nevis Gūtenberga grāmatu (GG) nevis tāpēc, ka kāds viens entuziasts to ir sagribējies , bet tāpēc, ka EG ir kļuvusi par dominējošo akadēmiskās informācijas nesēju iepretim GG, kas to sekmīgi darīja iepriekšējos 600 gadus. Pienācis laiks izglītības paradigmu maiņai. Uzdāvināsim savām skolām-augstskolām jau esošās bezgala daudzās EGarī šo Academicearth EG. Turklāt mums neviens netraucē  arī pašiem rakstīt  savas EG.""

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Augstāk citētais, citur dzirdētais vai  lasītais liek secināt, ka vairums augstskolu profesoru  ir apmierināti ar to, kas notiek viņu vadītajās katedrās un augstskolās. Ja nu vienīgi, tad naudas par maz, bet par izglītības kvalitāti nav pamata sūdzēties. Gandrīz vai viena ekselence, kurai citiem Eiropā grūti turēt līdzi. Pat visaugstākajā rektoru līmenī grūti sadzirdēt kādu kritisku noti par savu augstskolu. Varbūt tā ir pareizi, jo ir dzirdēts par pozitīvās domāšanas spēku, kas spēj pārbīdīt pat kalnus. Taču no malas skatoties uz augstāko (AIS) un profesionāloizglītības sistēmu (PIS) aina ir citāda, proti, ne tik rožaina. Internacionālie reitingi un viedoklis no malas  kontrastē ar atbildīgo izglītībasamatpersonu pozitīvo pašvērtējumu. Visskaudrāko vērtējumu netiešā veidā tomēr izsaka tie studenti, kas arvien lielākā skaitā aizbrauc studēt uz ārzemēm, un tie nav tikai Latvijas miljonāru bērni.

Cita starpā, AIS un PIS strukturālajām reformām  pieskaras arī A.Vilks intervijā LA:
""– Ko jūs personiski saprotat ar bieži piesauktajām strukturālām izmaiņām?
– Tas nozīmē, ka jāpaskatās uz kādu no jomām un jārod tāds risinājums, lai to padarītu mazāk naudu tērējošu un pieejamāku klientiem. Latvijā tas skar daudzas jomas, arī veselības un izglītības jomu.
Izglītībā mēs gribētu redzēt tādu profesiju apgūšanu, kas valstij dod lielāko pienesumu. Tas ir – nevis skaitļos, cik daudz mums būs studentu, bet kvalitātē – cik mums būs kvalificētu, tautsaimniecībai vajadzīgu studentu. Valstij vajag vismaz vienu labu augstskolu ar Eiropas vārdu, mums jāpanāk, lai augstskolas būtu ieinteresētas nodarboties ar zinātni un lai ES fondi, kas izglītībai un zinātnei ir pieejami, tiktu izmantoti tādā veidā, lai mums būtu ar ko palepoties. Tas mums līdz šim nav bijis. Piemēram, Igaunijas Tartu universitāte mums ir priekšā šajā ziņā.
Nevaram būt apmierināti ar līdzšinējo arodizglītības sistēmu. Šo skolu varētu būt skaitliski mazāk, bet tās varētu būt labāk apgādātas ar iekārtām, lai students divas trešdaļas laika varētu pavadīt pie iekārtām vai arī konkrētā uzņēmumā, bet tikai vienu trešdaļu laika teorētiskās mācībās.
– Jūs runājat par izglītības sistēmas struktūras izmaiņām? Mazāk nevajadzīgu augstskolu, vairāk arodskolu?
– Spēcīgākas arodskolas ar uzņēmēju piesaisti, lai jaunieši varētu stažēties reālos uzņēmumos, kā tas ir Vācijā, Austrijā un daudzās citās valstīs. Mums aizvien ir saglabājies vecais padomju laiku modelis.
– Kas to darīs? Daudz runā, ka Vilka kungs labprāt reformētu, bet neviens nepiesakās to darīt. Vai jūs gaidāt, ka kāds pieteiksies veikt reformas?
– Sarunas jau notiek, ministrijās strādā darba grupas. Arī Saeimā par to spriež. Šī Saeima ir aktīva, deputātiem ir priekšlikumi, ar kuriem tie startēja arī priekšvēlēšanu laikā. Saeimā cilvēki nāk no konkrētām jomām, kurās ir mācījušies, strādājuši, viņiem ir konkrēts redzējums. Cik laika šīs reformas prasīs, tas ir atkarīgs no mums visiem kopumā. Tas ir jautājums, cik daudz un ko varam uzturēt, – vai varam uzturēt tik daudz ierēdņu, augstskolu, slimnīcu. Jebko. Vai varam to atļauties, un vai mums to vajag.""

Mums  izglītības darbiniekiem, kas  paši esam iekšā  gan AIS, gan  PIS, varbūt nevajadzētu sevišķi ieklausīties, ko runā tuvāki un tālāki pravieši? Piem., ko A.Vilks var pateikt par PIS -  vai tad viņš ir vadījis kādu arodvidusskolu? Tāpēc aicinu ikvienu, kam vien ir pamatots un paša pieredzē sakņots viedoklis par AIS vai PIS,  neturēt to azotē, jo tad mēs atļaujam savas lietas izlemt citiem. Mums tagad ir neierobežotas iespējas paust un argumentēt savu viedokli diskusijā pie VAG, kur neviens nevar Jūs pārtraukt vai kā citādi apklusināt. Tanī pat laikā VAG diskusijas nav domātas trokšņošanai, bet argumentētu un pārdomātu viedokļu izteikšanai.