sestdiena, 2011. gada 23. jūlijs

Plaša e-studiju izmantošana augstskolās joprojām vēl nav kļuvusi par tradicionālu praksi

Ļoti efektīvs un pārliecinošs augstākās izglītības sistēmas reformu indikators būtu sasniegtais e-studiju līmenis augstskolās, cik lielā mērā studiju kursi jau ir transformēti no papīra-formāta (GG) uz elektronisko-formātu (EG). Turklāt to var precīzi izmērīt bez lielām grūtībām. Pāreja no studiju organizēšanas 600 gadus ieilgušajā p(apīra)-formātā, proti, ap un uz ierasto GG, uz e-formātu, proti, ap un uz EG, nav tikai akadēmiskās iestādes "fasādes remonts", bet īsta gara revolūcija un jaunās paradigmas ieviešana augstākajā izglītībā. Ne visi šīs revolūcijas dalībnieki saprot konsekvences, kuras iestāsies, p-mediju nomainot uz e(elektroniskajiem)-medijiem un izglītību organizējot e-formātā. Studiju restrukturizācija no p-formāta uz e-formātu ir lakmusa papīrs ne tikai profesūras akadēmiskajai kapacitātei, bet visas augstskolas akadēmiskajam potenciālam, ieskaitot arī administratīvo personālu.

Vairums gadījumos šis rādītājs ne tuvu nav glaimojošs 20.g.s. akadēmiskajām autoritātēm, tāpēc arī pretestība ir tik liela no dažādām pusēm. Cilvēciski pilnīgi loģisks ir entuziasma trūkums šādai studiju sistēmas restrukturizācijai pirmām kārtām no profesūras puses, jo tas nozīmētu ieguldīt daudz lielāku darbu pret ierasto finansiālo atlīdzību, turklāt pakļaut savu akadēmisko autoritāti ļoti, ļoti, ļoti, ļoti, augstam riskam, jo studiju darbs tiek padarīts ļoti caurspīdīgs un pieejams daudz plašākai auditorijai salīdzinājumā ar konkrēto akadēmisko studiju grupu dažu desmitu personu sastāvā. Pašreiz profesūras piesardzība pret e-studijām ir tikai intuitīvā līmenī, īsti nesaprotot, ko nozīmē paradigmu maiņa augstākajā izglītībā un jaunās iespējas piekļūt augstākās raudzes elektroniskajiem studiju materiāliem (ESM), kurus publicējušas MIT, Yale-,Harvard- u.c. pasaules vadošās (lasi, ASV) universitātes, piem.,:
utt., utt., utt., utt., utt., utt., utt., utt., utt., utt., utt., utt.

Studenti ir jau novērtējuši modernos ESM un iegūstamo augstas raudzes augstāko izglītību ārpus Latvijas. Tāpēc tiek kravātas ceļa somas studijām ārzemju universitātēs. Studiju e-formāta gadījumā pasaules vadošās universitātes kļūst par mūsu valsts universitāšu tiešiem konkurentiem. Konkurence kļūst jo nesaudzīgāka, jo vairāk atvērtas kļūst Latvijas augtskolas. To zināmā mērā arī parāda Webometrics rangu indikatori, kur pēc vienotas metodikas (Berlīnes principi, 2006) tiek salīdzinātas 12000 augstākās mācību iestādes no visas pasaules. Slēpšanās akadēmiskajos mūros un turēšanās pie iemīļotās GG-tehnoloģijas vai arī turpmākas augstākās izglītības organizēšanas p-formātā nu nekādi nepalīdzēs Latvijai ne noturēt, kur nu vēl paaugstināt augstākās izglītības kvalitāti, ne arī pasargāt Latvijas augstskolas no ne visai glaimojošajiem izglītības kvalitātes rangu indikatoriem (World rank).""

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru