svētdiena, 2011. gada 24. jūlijs

Kā būtiski uzlabot Vispārējās Izglītības sistēmu (VIS) un ko darīt ar mazajām lauku skolām?

?ui=2&ik=5c72981ce5&view=att&th=1315b73468dc1803&attid=0.1&disp=emb&realattid=ii_1315b6630dfabe58&zw
UK: ... Saistībā ar  "Vispārējās Izglītības sistēmas (VIS) attīstība Latvijā" iztirzājām  ļoti aktuālus VIS jautājumus no dažādiem aspektiem. Es no diskusijas   secināju, lai kā arī necenstos IZM ierēdņi, meklējot vienu ideālo risinājumu visiem gadījumiem, piem., ko darīt ar mazajām lauku skolām, tik un tā no "centra" piedāvātie risinājumi nebūs ne optimāli, ne taisnīgi, ne ilgtspējīgi. Acīmredzot jāļauj pašvaldībām pašām kopā ar administratīvās teritorijas iedzīvotājiem  meklēt savus optimālos risinājumus. Savukārt no IZM puses vajadzētu norobežoties no detalizētu algoritmu izstrādes - nosakot tikai vadlīnijas (plašu rāmi) skolu organizatoriskajai struktūrai un finansēšanas modeli, piem., Nauda Seko Skolēnam - NSS, kas jau darbojas, bet kura darbību vajadzētu būtiski uzlabot.
Pat šāda tik ļoti loģiska NSS principa ieviešana skolu praksē var radīt visai lielu diferenci skolotāju atalgojumā par labu pilsētasskolām-fabrikām. Visticamāk, ka nevajadzētu deformēt valsts noteikto NSS principu atkarībā no ģeogrāfijas, ieliekot lauku bērnu skolu somās lielāku naudu no valsts budžeta. Taču likumdošanā būtu paredzami citi mehānismi, kā novirzīt papildus finanses  uz mazajām skolām - tas varētu būt pašvaldību un vecāku līdzfinansējums, juridisko personu ziedojumi, koeficienta (piem., 1,1-1,3) piemērošana skolotāju atalgojumam par darbu "tālajiem ziemeļiem", utl. , kā to darīja padomju laikos ar tālajām Ziemeļu teritorijām aiz polārā loka.

Mazo skolu (MS) kontekstā joprojām vēl netiekam vaļā no stereotipa, ka 1.-6.klases vecuma bērni nevar (nedrīkst) mācīties vienā grupā. Mēs joprojām lietojam jēdzienu "apvienotās klases", kur skolotājam 1-stundas 40 minūtes jāsadala strap 2, 3 vai, pasarg' Dievs, 6 klasēm, kur katrai klasei sanāk  - 40/6=6,7 min. Skolu-fabrikām alternatīvā pedagoģija balstās uz citiem pedagoģiskajiem principiem, kur skolēni paši cits citu apmāca un līdz ar to paši aktīvi mācās un nostiprina savas zināšanas (Bērni spēlē skoliņu). Skolotāja autoritārā loma iepretim 30-bērnu klasei, kas raksturīga  skolās-fabrikās, tiek transformēta uzsaudzīga mediatora lomu, kas dod ievirzi nodarbībai un uzmanīgi seko līdzi tās norisei. Skolotājs iejaucas tikai tad, kad radusies problēma, kad skolēni griežas pie viņa pēc palīdzības, kad radusies konfliktsituācija, utl. Šāds pašorganizējošs mācīšanās modelis tuvinās vecāku organizētai mājapmācībai, piem., Una Gavare ir mediators saviem 5 bērniem. Drustos ir tautskola ar 24 bērniem  1.-6.klases vecumā  - O.Rode par alternatīvo izglītību un vērtību krīzi sabiedrībā, kur cits citam palīdz mācīties. Ikšķilē darbojas Brīvā skola (tautskola) ar 14 bērniem - Gunta Ošeniece runā par alternatīvo pedagoģiju mazo skolu kontekstā.  Jūrmalas Alternatīvās skolas direktors Egils Blūms izklāsta priekšlikumu saistībā ar Alternatīvo skolu finansēšanas kārtību.




&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Plašākā nozīmē priekšstati par 21.gs. atbilstošu skolu, kas balstīta uz INTERNETĀ pieejamā informācijas lauka plašu izmantošanu:

Mums par lielu izbrīnu masu mediji pirms gada vai mazliet vairāk ziņoja, ka kaut kur Latgalē kāda ģimene (Marija ar savu skolasvecuma dēlu) vēl dzīvoja vagoniņā  bez elektrības. Šādi "brīnumi" var notkt tikai ar pašu cilvēku (ne)spēju veidot savu dzīvi saskaņā ar laikmeta iespējām.  21.gs. iezīmei vajadzētu būt, ka cilvēkiem ir pilnīgi pašsaprotami, ka katrai mājsaimniecībai ir elektrība, telefons, ledusskapis, utt., un arī pašsaprotami, ka tā ir aprīkota ar INTERNETA pieslēgumu.  Interneta pieslēgums nozīmē, ka jūs no savas mājas redzat visu pasauli un visa pasaule var redzēt jūs, ja vien jūs paši to vēlaties. 21.gs. dzīvojoša pieauguša produktīvā vecuma cilvēka runāšana, ka man mājās nav INTERNETS, ir viņa paša izvēle dzīvot bez Interneta līdzigi tam, kā Marija bija izvēlējusies dzīvot bez elektrības. Tātad visām pašvaldībām pirms ceļu asfaltēšanas, kas maksā miljonus,  vajadzētu palīdzēt visām mājsaimniecībām tikt pie INTERNETA, kas maksā dažus tūkstošus. Kur pašvaldību vadītāji nesaredz INTERNETA ārkārtīgo nozīmību, tur viņi nolemj savu pārvaldāmo teritoriju un iedzīvotājus  atstāt "sūnu ciema" liktenim. Ja pašvaldībā (skolā, biblotēkā, administrācijā, citās publiskajās istādēs) ir Internets, bet mājsaimniecība izvēlas dzīvot bezINTERNETA, tad tā ir viņu izvēle atpalikt no laikmeta un dzīvot 20.gs.

Tagad es pāreju pie""21.gs. mazās lauku skolas"" modeļa, kas tīri praktiski var būt pat  viena atsevišķa mājsaimniecība ar 1-3 bērniem pie nosacījuma, ka tai ir INTERNETA pieslēgums. Lai arī  "Lielais Skolotājs" atrodas Internetā, viņš var nokļūt līdz katrai mājsaimniecībai, kad vien Jūs to vēlaties. Apbrīnojams un cieņas pilns ir darbs, ko paveicis viens tāds  "Lielais Skolotājs" Salman Khan (SK) personā, izveidojot savu akadēmiju.  We are complementing Salman's ever-growing library with user-paced exercises--developed as an open source project--allowing the Khan Academy to become the free classroom for the World.Salman Khan viens pats ir radījis vairāk par 2000 videoekcijām, pārklājot visus mācību priekšmetus vispārējās un koledžas izglītības līmenī, arī ekonomiku un finanses.  Piem., LIS var ņemt S.Khan par pamatu nevis izlikties par beigtu, ka tāds S.Khan nemaz nebūtu. Katrs lokālais skolotājs un profesors var modificēt S.Khan, ņemot vērā konkrētās auditorijas īpatnības. Šajā izglītošanas darbā katra bērna māte un tēvs var palīdzēt sadarboties ar Interneta skolotāju.

Salman Khan: Let's use video to reinvent education
http://www.youtube.com/watch?v=nTFEUsudhfs&feature=feedu

Salman Khan talks about how and why he created the remarkable Khan Academy, a carefully structured series of educational videos offering complete curricula in math and, now, other subjects. He shows the power of interactive exercises, and calls for teachers to consider flipping the traditional classroom script -- give students video lectures to watch at home, and do "homework" in the classroom with the teacher available to help.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

2 komentāri:

  1. Pieminētās alternatīvās skolas ir ar labām idejām.Bet praksē, ilgstoši sekojot līdzi šīm skolām,piedaloties dažādās aktivitātēs, atklājas ļoti daudz negatīvu momentu.Šeit to netaisos publiskot, ja ir interese - varu izteikt savus argumentus individuāli.

    AtbildētDzēst
  2. Aternatīvo skolu sakarā Saule teica, ka "atklājas ļoti daudz negatīvu momentu. Šeit to netaisos publiskot, ja ir interese - varu izteikt savus argumentus individuāli."

    Vai Saule ir runājusi par minētajiem "negatīvajiem momentiem" ar alternatīvo skolu direktoriem un pedagogiem?

    AtbildētDzēst