ceturtdiena, 2012. gada 19. janvāris

Kā motivēt skolotājus enerģiski un apņēmīgi apgūt e-studiju platformu MOODLE?


Kā motivēt skolotājus enerģiski un apņēmīgi apgūt e-studiju platformu MOODLE?


Cilvēkam ir grūti izšķirties par kādu būtisku  jauninājumu savā ikdienas darbā, ja viņš par to gandrīz neko nezina. Tas attiecināms arī uz skolotājiem, kas paši nav praktizējuši e-studijas un tāpēc nevar novērtēt tos milzīgos ieguvumus, ko dod elektronisko mācību līdzekļu un e-studiju izmantošana regulārajā mācību darbā. Katrs varam atcerēties sevi, cik piesardzīgi esam izturējušies pret iepriekš nebaudītu orientālistu delikatesēm, piem., pret ceptiem kraukšķīgiem un ar olbaltumvielām bagātajiem siseņiem. Tas pats sakāms par e-kursiem, neraugoties uz to augsto didaktisko efektivitāti un milzīgajām jaunajām iespējām mācību darbā. Kā lai skolotājs novērtē un iemīl to,  par ko tikai dzirdējis iztālēm, turklāt paša IKT pieredze neļauj e-kursus "nobaudīt" brokastīs kopā ar rīta kafiju.

Kā motivēt skolotājus enerģiski un apņēmīgi apgūt e-studiju platformu MOODLE? Cik zināma ir civilizētās pasaules vēsture, tad cilvēku motivēšanai darīt sabiedrībai vajadzīgas lietas tūkstošiem gadu plaši tiek izmantota "burkāna&p------ (B&P)" metode. Taču šī efektīvā metode vairāk domāta mazkvalificētai auditorijai, kuru citādi grūti uzrunāt saprotamā veidā. Pēc manas pārliecības B&P metode nekādā gadījumā nebūtu piemērojama augsti izglītotai  mērķauditorijai, pie kādas neapšaubāmi pieder RVT skolotāji. Pedagoģijā ir labi pazīstams "pozitīvā parauga - PP" vai "labās prakses - LP" fenomens ar savu pozitīvās iedarbības spēku. Tāpēc šeit gribu minēt vairākus e-kursu LP paraugus, kurus pavisam īsā laikā radījuši mūsu paši skolotāji - tādi paši kā mēs, kā Jūs. Viņi ir vieni no turpat 200  skolotāju lielās saimes, kuriem e-kurss vairs nav nekāda austrumnieku eksotika.  Viņi zina, kā izveidot e-kursu, kā pievienot tam studentus un kā to ieviest regulārajā mācību darbā.

Normunds Balabka ir viens no tiem, kuriem ar vienu e-kursu bija par maz. Viņš ir izveidojis jau 2 kursus - Ekonomika (NBKD183) un Tiesību pamati (NBKD029), kuriem  pievienoti 127 audzēkņi. Jau ar šodienu šie studenti var uzsākt reālas e-studijas RVT ESV MOODLE. Tā kā RVT vadība noteikusi, ka nākamo 2012./13. m.g. katram skolotājam jāuzsāk ar vismaz vienu e-kursu atbilstoši sev piestiprinātajam mācību priekšmetam, tad Normunds jau dubultā par pusgadu apsteidzis mūsu ambiciozos plānus - viņš jau šajā semestrī  regulāro mācību darbu var pārcelt pilnībā uz e-studiju platformu MOODLE. Turklāt trešais e-kurss vēl tiek dizainēts. Ir mums arī vēl citi ne mazāk pozitīvi piemēri. Lāsma Pudule  jau ir izveidojusi trīs e-kursus (Biznesa ekonomiskie pamati (B3),  Grāmatvedība (GK4-1 un GT4) un  Grāmatvedības pamati (B2)), kuriem arī ir pievienoti audzēkņi. Tātad varam uzskatīt, ka arī šie kursi ir jau ieviesti regulārajā mācību darbā. Vēl citā gadījumā Metodiskās padomes sēdē (18.01.2012) galvenais jautājums bija par PIKC RVT sagatavošanu akreditācijai. Šajā sakarā sēdes dalībniekiem radās daudz dažādu jautājumu kam kāda informācija jāsagatavo. Šajā situācijā direktora vietniece D.Rozenblate spoži un pārliecinoši nodemonstrēja, kā prasmīgi lietojama interaktīvā tāfele un kā nedaudz minūtēs var izveidot elektronisko "mācību līdzekli" (PDF fails ar komentāriem un paskaidrojumiem) par ļoti grūtu tematu. Turpat sēdes laikā šis mācību līdzeklis tika nosūtīts pa epastu visiem sēdes dalībniekiem. Tā bija spoža paraugstunda, kā izmantojama elektroniskā mācību vide un tās rīki. Visi minētie piemēri  ir brīnišķīgi LP paraugi, kas nevar  atstāt mūs vienaldzīgus!

Kas mums pārējiem skolotājiem traucē sekot LP paraugiem? MOODLE statistika  bezkaislīgi parāda, ka no 191 skolotāja, kam RVT  ESV MOODLE ir atvērti konti un izveidotas e-kursu sagataves, vēl vismaz viena trešdaļa ne reizi nav reģistrējušies ESV. Tie ir tā saucamie MOODLE "NEKAD"-Lietotāji.  Vēl vismaz otra  trešdaļa ir tādi skolotāji, kas ir reģistrējušies, bet kuriem pēc pēdējās piekļuves reizes iestājies 30-50 dienu pārtraukums. Pamatotas bažas rada vairāki e-kursa SKCK001 klātienes klausītāji (28.11.-06.12.2011). Kopš pēdējās klātienes nodarbības 06.12.2011 nu jau 44 dienas viņi  nav redzēti RVT ESV  e-rvt.lv. Vai tad skolotāju kvalifikācijas celšanas kursi tiek organizēti laika īsināšanai, lai pēc tam kursos iegūtās zināšanas nekur vairs netiktu izmantotas? Iznāk, ka mācāmies mācīšanās dēļ, nevis lai modernizētu mācību darbu. Tā būtu ļoti dīvaina izpratne par tālākizglītības studiju nozīmi un kvalifikācijas celšanu. Tad nu paliek vēl viena trešdaļa, kas pareizi novērtējuši dinamiskās izmaiņas izglītības sistēmā un pārliecinoši  pilnveido savu profesionālo kvalifikāciju nākamajam RVT akreditācijas periodam. Pilnīgi skaidrs, ka es sekošu šiem skolotājiem, kuriem rūp viņu profesionālā kvalifikācija.  Bez tam vēl būtu vieglprātīgi nenovērtēt, ka Metodiskās nodaļas e-kursu inkubators ir īstā vieta, kur tapināt savu pirmo e-kursu,  turklāt nākamais 2012./13. m.g. nav aiz kalniem.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru