sestdiena, 2011. gada 3. septembris

Mēs ar Vladimiru Miķeļa d. Spivakovski runājām par rītdienas skolas modeli


Izrādās, ka nav tik vienkārši apjaust un pakāpeniski pilnībā apzināties jauno izglītības paradigmu, kas nozīmē mācību-studiju darbu organizēt elektroniskajā studiju vidē (ESV), plaši izmantojot jaunās IKT iespējas. Man šis ceļš uz jauno izglītības paradigmu aizsākās tālajā 1997.g. tālmācības veidā, kas pakāpeniski pārauga par pilnvērtīgām e-studijām. Tagad šādas e-studijas es saucu par tuvmācību, jo grūti iedomāties vēl efektīvāku veidu, kā skolēnam komunicēt ar skolotāju. Šis 14 gadu ilgais darbs nav bijis veltīgs, jo tagad pilnīgi skaidri iezīmējas rītdienas skolas jaunais modelis, kas ļoti būtiski atšķirsies no Viktorijas laikmetā iedibinātās publiskās skolas.

Te vietā būs kāda līdzība par putnu un lidmašīnu, jo abi prot lidot. Lai putns lidotu, tas ļoti enerģiski vēcina spārnus. Ja lidmašīnu konstruktori ietiepīgi turētos pie "putna idejas", tad šodien nebūtu ne "BOEING 777", ne  "AIRBUS A380". Tas pats ir sakāms par Latvijas izglītības sistēmu (LIS), kura joprojām cenšas ietiepīgi turēties pie Viktorijas laikmeta iedibinātās skolas ar Gūtenberga Grāmatu (GG) centrā un no padomju laikiem mantotās pieredzes par skolām-fabrikām ir drošs strupceļš uz nekurieni. Turpināt iepriekšējo skolu-fabriku praksi nozīmē turpināt izkaisīt vējā 700-800 milj. Ls ik gadus , ražojot 80% izglītības brāķi. Izglītības paradigma (IP) ir jāmaina fundamentāli, izglītības procesi jāorganizē ap Elektronisko Grāmatu (EG), kuras saturs tiek nepārtraukti atjaunināts un papildināts, kura ir pieejama vienmēr  ikvienam 24x7-formātā,  neatkarīgi no dzīves vietas. Būsim atvērti jaunajai IP, lai pašiem un mūsu bērniem nebūtu jāpiedzīvo zaudētāja (looser) rūgtais liktenis. Ieklausīsimies, pie kādām atziņām ir nonācis Vladimirs Miķeļa d. Spivakovskis.






"Образовательный Взрыв"



Каскад 1. Подрыв системы
Образованием недовольны все: учителя, ученики, родители и правительства. Но никто не знает, что с ним делать, так как до сих пор не было цельного проекта, нацеленного на системный результат. Работодателям нужны совсем другие качества в работниках, а школа продолжает плодить неудачников. Учителя мало зарабатывают, но кто будет им платить больше за 80% брака? В Европе пустуют 10 000 высокооплачиваемых рабочих мест (с зарплатами свыше 1 миллиона евро в год), но туда нужны «многоумельцы», а их нет. Образовательный Взрыв давно назрел, так как социальный заказ общества стал другим, а система образования катастрофически опаздывает. Сверху изменить систему образования невозможно. Тогда мы взяли и подорвали её снизу. 


Кредо этого фильма: Хватит думать – действуй! Несмотря на явную афористичность этого слогана, большинство людей только всё думают, думают, думают и ничего не делают. А тут посмотрел фильм – и пошёл что-то делать.


Владимир Спиваковский. «Образовательный взрыв». 



SpivakovskisVideo1.png


Видео:

                 
Анонс
Каскад 1 - Подрыв системы
Каскад 2 - 
Вмятина во Вселенной 
Каскад 3 - 
Гипермаркет Знаний – первый в мире 
Каскад 4 - Компетисты-универсалы: на них огромный спрос 



Dariet zināmu, ko Jūs katrs gribētu vislabāk darīt, un mēs atradīsim veidu, kā vislabāk sadarboties. Darāmā ir tik daudz, bet darītāju nemaz nav tik daudz, kā varētu vēlēties. Augstākās izglītības sistēmas (AIS) sakarā akadēmiskās informācijas smaguma centrs jau daudzus gadus kā pārvietojies uz elektroniskajiem medijiem, kuru flagmanis ir INTERNETS. Latvijā Interneta ēra aizsākās 1992.g. Šodienas Internets ir burtiski piekrauts un pārblīvēts ar visāda  veida elektroniskajiem mācību līdzekļiem (EML), kuri to vien gaida, lai studenti tos lietotu. Kaut arī pats esmu radījis simtiem EML (kopumā apt. 100GB) , kas brīvi cirkulē Internetā, tomēr savu misiju izglītībā vairāk saredzu, veicinot šo 10^12 EML vienību efektīvā izmantošanā nekā sacerot vēl vienu 10^12 plus pirmo EML.  Protams, ar to es nekādā gadījumā negribu noniecināt  to milzīgo darbu, kas ieguldīts  iepriekš  papīra formāta ML radīšanā. Taču, ja ML ir pieejami tikai papīra-formātā, proti, GG, tad  to lietošana ir stipri ierobežota un auditorija nevar būt liela. Piem., ja Jūsu  grāmata nodrukāta uz papīra, tad tie būs simti vai daži tūkstoši eks. Latvijas gadījumā.  Ja tā pati grāmata būtu Internetā, tad tām varētu piekļūt miljoniem lasītāju. Piem., visi, kuri vien vēlas, var lasīt tādus EML kā  Jaunā paradigmaTemperatūras spektroskopijaTemperature Contour MethodTemperatūras fluktuācijas un daudzus citus. 

Ļoti efektīvs un pārliecinošs augstākās izglītības sistēmas (AIS) reformu indikators būtu sasniegtais e-studiju līmenis augstskolā, cik lielā mērā studiju kursi jau ir transformēti no p-formāta (GG) uz e-formātu (EG). Turklāt to var precīzi izmērīt bez lielām grūtībām. Pāreja no studiju organizēšanas 600 gadus ieilgušajā p(apīra)-formātā, proti, ap un uz ierasto GG, uz e-formātu, proti, ap un uz EG, nav tikai akadēmiskās iestādes "fasādes remonts", bet īsta gara revolūcija un jaunās paradigmas ieviešana augstākajā izglītībā. Ne visi šīs revolūcijas dalībnieki saprot konsekvences, kuras iestāsies, p-mediju nomainot uz e(elektroniskajiem)-medijiem un izglītību organizējot e-formātā. Studiju restrukturizācija no p-formāta uz e-formātu ir lakmusa papīrs ne tikai profesūras akadēmiskajai kapacitātei, bet visas augstskolas akadēmiskajam potenciālam, ieskaitot arī administratīvo personālu. Vairums gadījumos šis rādītājs ne tuvu nav glaimojošs 20.g.s. akadēmiskajām autoritātēm, tāpēc arī pretestība ir tik liela no dažādām pusēm.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru